Hoe kom ik aan goed personeel? | dossier: binden en boeien van personeel

Wat doe je als bedrijf wanneer je niet aan goede mensen kunt komen? 

Hoe zorg je ervoor dat dat kleine restje van nog echte vakkrachten voor jou kiest? 

En waarom heeft de goed lopende concurrent wel altijd personeel met kennis in huis?

Als je je iets afvraagt, rijst vaak de vraag : Wat kan ik er zelf aan doen? En dus;
  • Wat heb ik zelf gedaan om aan goede mensen te komen?
  • Wat heb ik gedaan om een uitmuntend werkgever te zijn?
  • En wat heeft mijn concurrent gedaan om aantrekkelijk voor de dag te komen?
Als bedrijven niet aan goede mensen kunnen komen, zullen ze beter hun best moeten doen om de goede mensen die er nog wel zijn, voor zich te winnen. Goed personeel binden aan je organisatie kan namelijk voor een belangrijke voorsprong op de concurrentie zorgen. Maar hoe zorg je er nu voor dat goed personeel voor jou kiest?

Een goede basis
Over primaire arbeidsvoorwaarden moet geen discussie bestaan. Arbeidsvoorwaarde nummer één is nog altijd salaris. Daarover moeten werkgever en werknemer tot een compromis komen die voor beiden goed voelt en die marktconform is. Gevolgd door werktijden, vakanties en uren waarover duidelijke afspraken gemaakt moeten worden. Daarnaast zal de werkgever ook moeten zorgen voor een goede verzekering zodat risico's voor het personeel zoveel mogelijk gedekt zijn. Deze primaire arbeidsvoorwaarden gelden eigenlijk als een soort basis tussen werknemer en werkgever. Worden hierin geen goede afspraken gemaakt, zaken vergeten, of afspraken geschonden door bijvoorbeeld drukte of slordigheid, dan is de kans erg groot dat goed personeel de weg naar dit bedrijf niet zal gaan vinden en verdient deze organisatie ze simpelweg ook niet.

De niet-materiële zaken
Vaak is de relatie tussen werknemer en werkgever gebaseerd op onderling vertrouwen in elkaar. Een veel gehoorde reden van vertrek is dan ook dat werknemers niet op de hoogte worden gehouden over hoe het bedrijf ervoor staat en wat bijvoorbeeld de toekomstplannen zijn. Openheid is hierin erg belangrijk, werkoverleg en het regelmatig voeren van functioneringsgesprekken zorgen ervoor dat werknemers zich serieus genomen voelen en ze op deze manier weten waar het bedrijf naartoe wil. Veel organisaties meten tegenwoordig de betrokkenheid en de mate waarin het personeel zich kan vinden in de strategie en het imago door middel van een engagement onderzoek, om met de uitkomsten te kunnen bijsturen.

Groei en ontwikkeling
Daarnaast willen mensen graag beter worden in hun vak. Aandacht voor opleidingen, trainingen en doorgroeimogelijkheden binnen een organisatie waarin je werkt zorgen ervoor dat mensen succesvoller worden in wat ze doen en brengt en passant een extra dosis enthousiasme over het vak met zich mee, wat zal overslaan op de rest van de medewerkers.

Ook het opleiden van nieuwe vakmensen binnen je eigen organisatie zorgt ervoor dat je je eigen toekomstige werknemers kunt vormen en enthousiast kunt maken voor het vak en jouw eigen bedrijf. Automatisch creëer je hierdoor een voorbeeldrol voor de rest van de sector en biedt dit mede kansen om als bedrijf van je te laten horen.

Meer aandacht voor personeelsbeleid, het laten zien waar je als werkgever voor staat en hoe je met je personeel omgaat, zullen er uiteindelijk voor zorgen dat mensen goed over de organisatie zullen spreken en bij de organisatie willen (blijven) werken. Spring daarom zuinig om met goed personeel, uiteindelijk zul je hier op de lange termijn profijt van ondervinden.
--
door: 3IDN

4 opmerkingen:

  1. Goed artikel met veel wijsheden. Ik vind het leuk te lezen dat veel van de aangehaalde argumenten overeenkomen met de meest voorkomende redenen van verloop. Mogen we daarom zeggen dat goed werkgeverschap (ongeveer) gelijk staat aan een verminderd personeelsverloop?

    Lodi Planting
    host en blogger van www.retentie-management.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lodi,

    Bedankt voor je compliment.

    Of goed werkgeverschap (ongeveer) gelijk staat aan verminderd personeelsverloop is een interessante opmerking. Wat zijn de voorwaarden voor het stempel goed werkgeverschap? Ik denk dat een laag personeelsverloop in de basis een goede graadmeter kan zijn om te concluderen dat mensen graag voor deze werkgever werken. Of een hoog personeelsverloop dan ook gelijk staat aan slecht werkgeverschap, vraag ik me af. Hoe denk jij hierover?

    Paul Stotijn
    3IDN

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je wedervraag is een terechte en een goede. Ik denk (net als jij) dat er geen causaal verband noch een correlatie bestaat tussen de twee. Niettemin beïnvloeden personeelsverloop en goed werkgeverschap elkaar. Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om een laag personeelsverloop als graadmeter voor goed werkgeverschap te gebruiken lijkt mij nogal van betrekkelijke waarde. Wat te zeggen van de non-profit organisatie waar iedereen zo aan het pluche geplakt zat, alleen vanwege het feit dat de primaire arbeidsvoorwaarden dik boven de markt uitstak. Een baanverandering betekende een substantiële aanslag op het inkomen. De gemiddelde leeftijd lag - in 2013 - rond de 50 jaar: een valkuil voor zowel werkgever als werknemer.

    BeantwoordenVerwijderen