Eén op de acht werknemers heeft burn-out klachten

Vorige week stond het volgende in het nieuws, 1 op de 8 werknemers kampt met burn-out klachten. Onze eerste reactie was: dat is veel! Dit is waarschijnlijk ook jouw eerste reactie als je een dergelijk bericht leest. Om hoeveel mensen gaat dat dan, 1 op de 8? Volgens het CBS: op een totaal van ruim 7 miljoen werknemers in Nederland komt dit neer op ruim 900 duizend personen. Er zijn dus in 2011 900.000 werkende mensen met burn-out klachten geweest. Voor zover is onze reactie nog steeds: dat is veel!
Wat zijn dan de burn-out klachten waar over gesproken wordt? Volgens hetzelfde artikel van het CBS gaat het onder andere om gevoelens van vermoeidheid en van emotionele uitputting. Het CBS meet het gevoel van burn-out aan de hand van vijf uitspraken:

• Ik voel me emotioneel uitgeput door mijn werk;
• Aan het einde van een werkdag voel ik me leeg;
• Ik voel me moe als ik ’s morgens opsta en geconfronteerd word met mijn werk;
• Het vergt heel veel van mij om de hele dag met mensen te werken;
• Ik voel me compleet uitgeput door mijn werk.

De antwoordmogelijkheden hierbij zijn: nooit, enkele keren per jaar, maandelijks, enkele keren per maand, wekelijks, enkele keren per week of elke dag. Als iemand gemiddeld op de vijf uitspraken enkele keren per maand of vaker antwoordt, dan worden deze gevoelens van vermoeidheid en uitputting aangemerkt als burn-outklachten. Op NU.nl is te lezen dat 'leeg voelen' de meest genoemde klacht is.

Voor zover allemaal duidelijk, er zijn zo'n 900.000 in Nederland mensen die klachten ervaren en zich enkele keren per maand 'leeg voelen'. Maar zijn dit nu direct allemaal mensen met burn-out klachten? Volgens het CBS wel. De vragen zijn echter behoorlijk subjectief en relatief. Bijvoorbeeld, het gevoel van 'leeg zijn' na het werk kan voor de één negatief zijn, maar voor ander positief: 'ik heb lekker heel de dag alles gegeven en voel me nu leeg'. Wat de ene persoon ervaart als een burn-out, kan voor de ander alleen een moment van stress op het werk zijn.
Burn-out klachten zijn ernstig, ongrijpbaar en erg lastig te behandelen. Iemand die door een burn-out thuis zit zal zich niet enkele keren per maand 'leeg voelen', maar heeft meestal grote angst om bijvoorbeeld ook maar in de auto te stappen op weg naar kantoor. Of denken aan het werk zorgt al voor paniek en onrust.

Wat zegt een dergelijk onderzoek dan eigenlijk? Natuurlijk is het zorgwekkend dat er zoveel mensen zijn die aangeven dat ze zich minimaal enkele keren per maand uitgeput of leeg door hun werk voelen. Maar zijn dit dan ook direct burn-out klachten? Een kop boven een artikel dat 1 op de 8 burn-out klachten heeft, zorgt ervoor dat je veel lezers en aandacht krijgt. Het zorgt er echter ook voor dat je een ernstige vorm van de arbeidsongeschiktheid, de burn-out, minder ernstig laat lijken en mensen die hierdoor niet aan het werk zijn niet echt serieus neemt. Is 1 op de 8 dan nog steeds veel? Jazeker, maar die 900.000 mensen zitten niet allemaal met een burn-out thuis. Burn-out klachten zijn natuurlijk ook niet goed, maar het aantal is volgens ons minder hoog dan je in eerste instantie denkt als je een dergelijke kop leest. Het is ook belangrijk om iets met deze klachten te doen als ze optreden, maar de toon van een dergelijk artikel kan je op een verkeerd spoor zetten. Wat vind jij?
--
door: 3IDN

2 opmerkingen:

  1. Helaas hebben de meeste mensen (ook professionals) weinig aandacht voor de opzet van dergelijke onderzoeken en nemen de resultaten klakkeloos over. Burnout is inderdaad een serieuze aandoening die het leven van de patiënt ernstig ontregelt. En dat gaat verder dan een paar maal jezelf 'leeg' voelen. Een overzicht van symptomen is goed gegeven op de volgende site: http://tinyurl.com/af3vt3o.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor deze aanvulling, het overzicht met de symptomen is duidelijk. Voor de volledigheid, dit is de complete link: mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45720-burnout-symptomen-kenmerken-en-klachten-profiel.html

      Verwijderen